CO2 prestatieladder

De CO2-prestatieladder is een instrument voor bedrijven om de CO2 uitstoot te monitoren en te verminderen. Bedrijven kunnen zich aansluiten bij de CO2-prestatieladder en zich laten certificeren door een onafhankelijke certificatie-instelling.

De Stichting Klimaatvriendelijk Aanbesteden & Ondernemen (SKAO) is de onafhankelijke eigenaar en beheerder van de CO2 -Prestatieladder en verantwoordelijk voor het gebruik en de doorontwikkeling van het certificeringschema. Daarnaast zorgt zij voor verbreding van het gebruik van de CO2-Prestatieladder bij bedrijven, opdrachtgevers en in sectoren.
In recente aanbestedingen is de CO2-Prestatieladder één van de gunningsfactoren. Dit geldt niet voor de concessies Waterland, Voorne-Putten Rozenburg en Haaglanden streek, maar voor de concessies IJssel-Vecht (start december 2022) en Zaanstreek-Waterland (start december 2023).

EBS heeft als doel de hoogste trede (5) te behalen op deze prestatieladder. Trede 5 betekent dat we niet alleen naar onze eigen uitstoot kijken, maar ook naar die van onze ketenpartners. In 2023 heeft onze certificerende instelling de eerste audit voor trede 3 (directe eigen uitstoot) uitgevoerd. Daarna zal EBS jaarlijks worden geaudit om de voortgang te volgen en te beoordelen of trede 5 is bereikt.  

Ontwikkeling energieverbruik en CO2-uitstoot EBS

Tot 2018 reden de bussen van EBS op fossiele diesel In 2018 en 2019 stroomden 146 bussen op bio-CNG in bij de concessies Voorne Putten Rozenburg en Haaglanden Streek. Deze bussen verbruiken ongeveer evenveel energie als bussen op diesel, maar stoten 40% minder CO2 (en andere schadelijke stoffen) uit. Daarnaast stroomden in 2018 en 2019 ook de eerste 33 elektrische bussen  in de organisatie. In de volgende figuren is het energieverbruik en de CO2-uitstoot per concessie en per verbruiker weergegeven.
 

[tekst gaat door onder afbeeldingen]

In 2022 bedroeg het  energieverbruik van EBS ca 345.000 GJ. Hiervan kwam 97% voor rekening van de bussen. Het energieverbruik van bedrijfswagens en locaties viel hierbij in het niet. Het totale energieverbruik veroorzaakte een berekende CO2 -uitstoot van ca 18.660 ton. Ook de CO2-uitstoot werd voor het leeuwendeel veroorzaakt door de bussen.

Ontwikkelingen en Maatregelen vanaf 2023

Eind 2022/begin 2023 werd de concessie IJssel-Vecht met 243 ZE bussen overgenomen. Eind 2023 eindigt de concessie Waterland met dieselbussen. De nieuwe concessie Zaanstreek-Waterland zal met  100% ZE-bussen gaan rijden. Doordat ZE-bussen aanzienlijk minder energie verbruiken dan dieselbussen, heeft dit een enorme impact op het energieverbruik van EBS. 
ZE-bussen rijden met dezelfde hoeveelheid energie 4 keer zo ver als dieselbussen. Alle stroom voor de bussen wordt ingekocht als groene windstroom van Nederlandse herkomst. Hierdoor daalt de berekende CO2-uitstoot zelfs naar nul. Vervoer per bus wordt zo een van de schoonste en duurzaamste vormen van mobiliteit.

Bustypes202220232024
Diesel1641648
Diesel 8p236367
CNG535353
CNG mild hybrid939393
ZE33267499
Totaal366640720


De nieuwe concessie Zaanstreek-Waterland start vanuit 2 volledig nieuwe locaties die voldoen aan de nieuwste eisen op het gebied van duurzaamheid. Het resultaat van deze overgang is dat zowel het energieverbruik als de CO2-uitstoot significant daalt. Op de overige locaties van deze concessie wordt het energieverbruik verder aangepakt. 

Zonnepanelen
Op de nieuwe stallingen van Zaanstreek-Waterland wordt 18.000 m2 aan zonnepanelen en een batterijopslag geplaatst. Hiermee wordt deze concessie voor een deel zelfvoorzienend in stroom en beperken we piekbelasting van het net.
Met alle genomen- en te nemen maatregelen daalt het energieverbruik, op basis van de huidige omvang van 345.000 GJ in 2022 naar 260.000 GJ in 2024 (-25%). Deze besparingen komen overeen met een het gemiddelde jaarverbruik van 2.750 personenauto’s of 18.000 huishoudens. De verwachte CO2-uitstoot daalt daarbij van 18.660 tCO2 naar ca. 5.500 tCO2 (-70%).
De buurtbussen die rijden op diesel vormen nog een aandachtspunt. Er zijn momenteel nog geen geschikte elektrische bussen op de markt die door vrijwilligers gereden mogen worden. EBS volgt de ontwikkeling nauwlettend.   Het EBS wagenpark (servicewagens en aflosauto’s) rijdt op dit moment nog grotendeels op fossiele brandstoffen. Deze voertuigen worden geleidelijk vervangen door ZE-voertuigen waarmee in 2030 het eigen wagenpark volledig ZE zal zijn. 

EBS staat open en neemt actie voor nieuwe samenwerking met andere vervoerders en ketenpartners om haar doelstellingen op gebied van duurzaamheid te realiseren.
 

 

logo Co2 prestatieladder